Microbioom is de verzamelnaam voor de miljoenen bacteriën (met hun specifieke functies) die ons lichaam bevolken van mond tot anus. Voor zover we tot op heden weten zijn er ruim 10.000 verschillende soorten, samen goed voor 35.000.000.000.000 bacteriën. 

De bouw (anatomie) van ons lichaam zorgt enkel voor de verplaatsing van ons voedsel en de manuele verwerking (kneden zoals maag en darmen).

Wat doen de bacteriën in ons lichaam juist?

De bacteriën in ons lichaam:

  • Helpen bij de vertering en absorptie van nutriënten
  • Vormen een fysieke barrière ter bescherming tegen slechte bacteriën, virussen en parasieten.
  • Zorgen voor detoxificatie van voedsel (ook wel onze 2de lever genoemd.)
  • Beïnvloeden een immuunrespons en ontstekingsreacties
  • Vormen en vrijmaken van enzymen, vitaminen (B & C) en neurotransmitters( o.a. serotonine) 
  • Ondersteunen een goede nachtrust

De impact van dagelijkse gewoontes en voeding op ons microbioom:

  • Blootstelling aan stoffen die de aanwezigheid van de bacteriën veranderen; omgevingsfactoren zoals luchtvervuiling, ingrediënten in voeding zoals o.a. gluten en suiker, water (indien teveel chlorine) en medicatie met name antibiotica
  • Tekort aan nutriënten( nood aan afwisseling)  en/of eentonige voedingsgewoonten
  • Stress, dit klinkt heel Cliché maar lees even voort.

Het microbioom noemt men ook wel ons tweede paar hersenen. Dit omdat ze in nauw verband staan met elkaar. Er komt zeer veel info vanuit de hersenen naar het lichaam, maar ook in de omgekeerde richting is er communicatie. Hierdoor beïnvloeden de hersenen en het microbioom elkaar. Mentale stress heeft als gevolg een negatieve invloed op ons microbioom.

Ook de impact die ik vermeld zorgt voor stress in onze buik. Hierdoor worden ook onze hersenen beïnvloedt.
Veel voorkomend = voeding die het microbioom negatief beïnvloed

Positieve Invloed op microbioom

  • Gefermenteerde voeding (zuurkool; kefir yoghurt, kombucha thee,…)
  • Voeding rijk aan prebiotische vezel ( ajuin, look, artisjok, bakmixen,…)
  • Groenten (blad groen, broccoli, asperges, radijzen, pompoen; komkommer…), 
  • Vetten van natuurlijke producten (kokos, olijf-en sesamolie, avocado, noten, zaden,…)  
  • Koffie, thee, wijn en pure chocolade (met MATEN!)

Negatieve invloed op microbioom

  • Verwerkte voeding zoals fastfood, bereide maaltijden ,…
  • Suiker (voornamelijk geraffineerde)
  • Graan (op zich niet slecht maar nog steeds “holle” calorieën. In veel graansoorten zitten gluten die wel degelijk een negatieve impact hebben)
  • Eentonige voedingsgewoonten ( te weinig afwisseling)

Ziektes en problemen die gerelateerd zijn aan een ongezond microbioom.

  • Hoofdpijn/migraine
  • Slap gevoel/energie tekort
  • Diabetes type 2, insuline en leptine resistentie
  • Prikkelbare darm syndroom, ziekte van Crohn, postprandiale ontsteking
  • Chronische gewrichtsproblemen (reuma, artritis, jicht, artrose,…)
  • Allergie
  • Voedingsintolerantie
  • Depressie/burn-out
  • Neurologische ziektes ( Multiple sclerose, Parkinson, alzheimer, ADHD, autisme,…)

Wat je cadeau krijgt van je eigen lichaam als je het geeft wat het nodig heeft is met geen medicijnen of therapie te verkrijgen. Wel met het ontdekken en behouden van je EIGEN levensstijl

Wat kan je verwachten in een coaching traject?

  • Bewust worden van wat goede en ondersteunende voeding is voor jouw microbioom
  • Overlopen wat je graag eet en wat er wel of niet thuis hoort in je dagelijkse voeding.
  • Beantwoorden van alle vragen rond voeding
  • Problemen rond intoleranties en allergieën verduidelijken en praktisch aanpakken
  • Inzicht krijgen in de invloed van het microbioom op onze hersenen en het hele lichaam
  • Toepassen van pré en probiotica, als supplement en voeding.

Interesse? Plan een gratis verkennend gesprek!

Leave A Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *